Régi hirdetés, új lehetőség, az okos ingatlanvásárló titka

Régi hirdetés, új lehetőség: Az okos ingatlanvásárló titka a dübörgő ingatlanpiacon
A dübörgő ingatlanpiac jelensége ma már szinte közhelyszámba megy. A magas kereslet és a korlátozott kínálat – különösen a valóban jó adottságokkal rendelkező ingatlanok terén – sokak számára frusztrálóvá teszi a lakás- vagy házkeresést. Ezt a helyzetet pedig nem ritkán tovább fokozzák az ingatlanos influenszerek, akik a közösségi médiában igyekeznek befolyásolni a vevők döntéseit. Gyakran elérik, hogy az eladók, megérezve a piaci erőt, árat emeljenek, nehogy a legértékesebb vagyonuk a piaci ár alatt keljen el. A vevők pedig azt tapasztalják, hogy még a hónapok óta hirdetett, ránézésre is túlárazott ingatlanok ára is emelkedik.
Ebben a felfokozott légkörben logikusnak tűnhet, hogy ha egy számukra vonzó ajánlat kerül a piacra, akkor a vevők gondolkodás nélkül megfizetik a tulajdonos által kért összeget. Azonban a valóság az, hogy alapos kutatás után még most is lehet kiváló ajánlatokat találni. A kulcsszó itt az: alapos kutatás.
Gyakran előfordul, hogy a felületes, gyenge minőségű hirdetések mögött sokkal több rejtőzik, mint azt első pillantásra gondolnánk. Ne feledjük, hogy az ingatlanhirdetések piaca is folyamatosan átalakul, és a közösségi média csoportok egyre jelentősebb szerepet töltenek be az ingatlan keresés területén.
Nem a kirakatban vannak a legjobb ajánlatok, érdemes a hirdetések mögé nézni!
Az ingatlanhirdető portálok statisztikái azt mutatják, hogy amikor ingatlant keresgéltek, a legtöbben a leszűkített keresés első két oldalát nézik csak meg. A régebbi hirdetéseket figyelmen kívül hagyják, feltételezve, hogy azoknak biztosan valami hibája van, amiért már régóta a piacon vannak. Ez azonban egy komoly tévhit, ami sok jó lehetőséget rejt el a vevők elől.
Miért nem találod meg a legújabb hirdetéseket a lista elején?
A legtöbb nagyobb hirdetőoldal úgynevezett kreditrendszerrel működik. Ez azt jelenti, hogy azok az ingatlanok kerülnek a keresési listák élére, amelyekre a hirdetők plusz krediteket vásároltak. Különösen azokon a területeken, ahol nagy a piaci forgalom, a hirdetők akár ezer feletti krediteket is elköltenek egy-egy jobb ingatlan hirdetésére, hogy az minél előkelőbb helyen szerepeljen. Így könnyen előfordulhat, hogy a keresési lista harmadik vagy negyedik oldalán is csupa ilyen kiemelt hirdetés sorakozik.
Ezzel szemben a lista végén gyakran találhatók kevésbé profin megírt, esetleg rosszul fotózott, ám valójában remek adottságokkal rendelkező lakások, amelyek csak a vevőjükre várnak. Az ingatlankeresők figyelmét azonban ezek a hirdetések gyakran elkerülik, hiszen a legtöbben el sem jutnak a lista végére. Ha pedig igen, akkor is kevesebben fordítanak figyelmet azokra a hirdetésekre, amelyek nem tűnnek azonnal vonzónak.
Egy friss történet, ami rávilágít a lényegre
Március közepén majdnem elveszítettem egy üzletet, de szerencsére sikerült megoldani a helyzetet. Az történt, hogy az eladók kinéztek egy másik ingatlant, annyira megtetszett nekik, hogy már háromszor is megnézték, és meg is egyeztek a tulajdonossal. Azonban csak foglalóra volt pénzük, a végleges szerződéskötésre nem került sor, mert először el kellett adniuk a saját ingatlanjukat, amiben – a dübörgő piac miatt – biztosak voltak.
Meg is hirdették a lakásukat, és rengeteg ingatlanos jelentkezett. Úgy érezték, nem lehet probléma. Azonban valamiért a magánérdeklődők száma jóval alacsonyabb volt a vártnál. Körülbelül két hét elteltével arra a döntésre jutottak, hogy egy otthonszakértőt bíznak meg az eladással. Megkönnyebbültek, mert a szakember azt mondta, hogy ők alulértékelték az ingatlant, és sokkal jobb áron is el lehet adni, maximum egy-két hét alatt. Javasolta az irányár emelését. Mindenki nagyon boldog volt, hiszen így magasabb bevételre számíthattak, és egy profi szakember leveszi a vállukról az eladás terheit.
Azonban több okból kifolyólag az értékesítés nem sikerült a megbeszélt időn belül. Az általuk kinézett álomház tulajdonosa kezdett türelmetlen lenni, hiszen neki is voltak más érdeklődői. Az otthonszakértők tanácstalanul hümmögtek, mondván, hogy nehéz a piac, és talán az árat kellene csökkenteni. Ekkor kerestek meg engem, amikor az álomházuk tulajdonosától kaptak egy kéthetes határidőt: vagy szerződnek, vagy eladják másnak.
Sajnos én sem tudtam két hét alatt megoldani a helyzetet, így az álomotthonukat eladták. A kétségbeesésük csak akkor fokozódott, amikor elkezdtek új ingatlant keresni, és nem találtak megfelelőt. Mindenképpen költözniük kellett, mert kinőtték a jelenlegi lakásukat, de nem volt hova menniük. Ekkor jött a képbe egy Dániából hazatelepülő gyógyszerész, aki nagyon komolyan érdeklődött az ő lakásuk iránt. Ő volt az álomvevő: a pénz rendelkezésre állt, júniusban szeretett volna beköltözni, így elvileg mindenre volt idő.
Hogyan oldottuk meg a helyzetet?
Szántunk egy délutánt arra, hogy részletesen átbeszéljük, mit miért szeretnének, és mik a valós igényeik. Itt fontos megjegyezni, hogy ezeket a szempontokat érdemes a legapróbb részletekig tisztázni. Amikor ez megtörtént, rávettettük magunkat az ingatlanhirdető oldalakra, a közösségi média csoportokra, és persze a telefonra. Alapos keresgélés és telefonos egyeztetések után négy olyan címünk volt, amely a képek, a leírások és a szóbeli információk alapján szóba jöhetett, mint új otthon. Érdekesség, hogy egyik sem a legismertebb hirdetőoldalak első pár ajánlata között szerepelt. Rengeteg közösségi média csoportot néztünk végig, és a keresésben a mesterséges intelligencia is nagy segítségünkre volt.
Ekkor már sokkal kisebb volt rajtuk a nyomás, hiszen nem kellett azonnal elfogadni az első szembejövő ajánlatot, hanem ők válogathattak a lehetőségek közül.
A vége happy end lett!
Az elmúlt héten mindkét adásvételi szerződést megkötöttük. Tehát az ügyfeleim eladták a régi lakásukat és megvették az újat. Ráadásul néhány százezer forinttal még jobban is jártak az üzleten, nem is beszélve arról, hogy a családban volt olyan, akinek az új otthon még jobban is tetszett, mint az eredetileg kinézett álomotthon.
Összefoglalva: A jelenlegi ingatlanpiacon is lehet találni olyan ajánlatokat, amelyek bőven a jó vételek közé tartoznak. Azonban tény, hogy időt és energiát kell szánni a keresésre. De valljuk be, kinek ne érne meg egy délutánnyi alapos kutatás több millió forint nyereséget?